fredag 24. desember 2010

Nå er det jul igjen!

Det nærmer seg.... De siste oppussingsprosjektene er avsluttet og ferdig! (Er det sant? Er vi ferdige???), Huset er vasket, gavene er pakket inn, vin er kommet i glasset og det er lenge til neste jobbdag... Livet føles ganske så bra akkurat nå! Har akkurat hengt opp julestrømpen ved sengen til Tristan og jeg må innrømme at jeg synes det er blodig urettferdig at jeg ikke får julestrømpe i morgen. Julen var definitivt mye bedre som barn. Kalender fikk jeg, julestrømpe og 2 uker skoleferie med oppvartning av mamma. Nå er det plutselig jeg som skal være den mammaen jeg hadde som barn.



Vi var i julebesøk hos Tante Anne i går. Det er et årlig julebesøk der hele den vide familien samles for å treffes i hvertfall EN gang i året ( Det blir ikke flere ganger heller ). Her spises julegrøt og det er hver eneste gang kamp om hvem som finner mandelen og vinner den store premien. 12 voksne mennesker som stapper i seg grøt i vill fart for å få i seg mest mulig grøt på raskest tid og dermed kunne forsyne seg av den enorme grøtgryten på nytt så man øker sannsynligheten for at mandelen blir din. Jeg hater å tape! Virkelig! Jeg blir rett og slett grisesur når jeg ikke vinner! Og jeg er en minst like dårlig vinner. Jeg har en liten seiersdans mens eg synger av hele mitt hjerte: Winner (og peker på meg selv), Looser (og peker på alle de andre). Jada jeg er teit! Veldig mange som ikke vil spille spill med meg, men har ikke tenkt å forandre meg så det ingen vits i å kommentere det! ;)
I år hadde jeg fortalt Tristan før vi gikk i besøket at det var viktig å finne nøtten i grøten, ikke spise den, ta den ut av munnen og gi beskjed, da vanker det stoooor premie. Så satt vi der med hver sin skål og heiv i oss grøt som sinnsyke, og plutselig hadde jeg mandelen i munnen!? Jeg kjente den lykkefølelsen av å vite at JEG var vinneren strømme gjennom meg,  jeg planlagte den motbydelige seiersdansen jeg skulle danse og begynte å tenke på hvor mye jeg skulle gni det inn at det var JEG som hadde fått den. I win, you LOOSE! Så snudde jeg meg og så rett inn i min sønns øyne, og den stygge sannheten slo meg i magen. Nå er hele livet forandret. Det er min tur å stikke mandelen ned i grøten til min sønn og la han føle stoltheten av en seier. Neeeei! Jeg la motvillig mandelen ned i grøten med en unnskyldning om at jeg ville smake hans grøt, og hvisket i øret hans at: der er nøtten! All den ære og hyllest han fikk. Tenk at han fikk nøtten på sin første julegrøt-samling med familien. NEI det gjorde han ikke! Jeg fikk nøtten! JEG JEG JEG!
Men ja, det varmet virkelig et mammahjerte å se så stolt og glad han ble over å vinne premien, så fra nå av blir det nok ikke flere mandler på meg.... Usj

Nå er det snart sengen før julaften skal feires hos mine kjære foreldre. Krysser fingrene for at det går smertefritt gjennom en hel kveld, og at Tristan sine tusen gaver ikke tar hele kvelden å pakke opp. (Rimelig misunnelig på alle gavene også!). 1 juledag skal feires hos svigermor og på søndag blir det kalkunmiddag hos bestemor.

Som sagt hadde vi noen prosjekter å gjøre ferdige før jul. Vi har pusset opp et stygt og gammelt vitrineskap og jeg har kjøpt meg ett fantastisk veggmotiv fra www.trendykunst.no som jeg har hengt opp på veggen i spisestuen. Legger ved noen bilder så kan dere bedømme selv. Jeg er i hvertfall utrolig fornøyd!




Ønsker alle en god jul!


Glemte å si at meg og min mann har kjøpt felles julegave til oss selv i år. Den er kommet i hus og jeg elsker den. Vi har kjøpt et Geneva anlegg i hvit høyglans. Lyden er veldig bra og det er vakkert! Prisen syns jeg var alt for høy (jeg kunne vært fornøyd med et til 400kr på clas ohlson), men min mann ønsket seg noe med god lyd så da ble det dette anlegget.
Legger ved et bilde så kan dere se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar